2014. január 12., vasárnap

Kesudiós paleo kenyér májkrémmel és meggy chutney-val

Ismét kenyér. Egy hagyományos étrendű családban a kenyér kihagyhatatlan eleme gyakorlatilag bármelyik étkezésnek az elfogyasztandó ételtől függően. Bár különösebben sosem voltam nagy kenyérrajongó (ha már pékáru, akkor péksüti, abból tulajdonképpen bármi és bármennyi, kivéve a brióst, ő valahogy sosem tudott meggyőzni), azért néha én is el-elcsábultam, ha édesanyámék foszlós, még meleg fehérkenyérrel tértek haza. Bár már majdnem egy éve nem eszem kenyeret (a kenyérről való lemondásom sokkal hamarabb kezdődött, mint a paleo életmód), néha bizony rámtör a hiánya.

Egy paleós sorstársam az egyik nap - bár nem személyesen, csak úgy indirekt - olyan kenyérreceptet "tett az orrom elé", ami azt ígérte, meglepően kenyérszerű lesz a végeredmény: ropogós külső, kenyérszerű belső. Bár egy ideig rá sem tudtam nézni a paleo kenyerekre (az egyik kenyérsütésem csúnya véget ért, fűszerekkel kísérleteztem...és kicsit elmértem az arányokat), ez a recept rendkívül csábító volt. A kenyér beváltotta a hozzá fűzött reményeimet, csak azt sajnálom, hogy elfelejtettem megpörkölni a kesudiót, úgy biztosan még ízletesebb lett volna. Májkrémmel és meggy chutney-val ettem, mennyei volt. Bár furcsának tűnhet az édes és a sós kenyérrevaló kombinálása, meglepően jól működnek együtt. Sőt, a májkrémemről Jobbik fél megjegyezte, hogy utána teljes csalódás volt a korábban aranyminőségűnek hitt bolti májkrém. Hát kell ennél nagyobb dicséret? :)


Kesudiós kenyér májkrémmel és meggy chutney-val - hozzávalók:

10 dkg finomra őrölt (héjas) mandula
8 dkg pörkölt, finomra őrölt kesudió
1 marék (pirított) szezámmag
2 tojás
1 nagy csipet szódabikarbóna
1 mk almaecet
ízlés szerint só és annyi víz, hogy könynen keverhető, lágy tésztát kapj

a meggy chutney-hoz:
35 dkg (fagyasztott) magozott meggy
egy kisebb fej vöröshagyma
8-10 szem aszalt szilva - én édesítőszer helyett használtam, ha valaki édesebbre szeretné: 1-2 tk méz vagy 1 ek eritrit
fűszerkeverék - mennyiség és fűszerek ízlés szerint, nálam most: szegfűszeg, szerecsendió, fahéj (ebből volt a legtöbb), őrölt gyömbér, vaníliás zöldbors és Cayenne bors, kardamom



A kenyér száraz hozzávalóit keverd össze egy kis tálkában. Verd fel a tojásokat, adj hozzá nagyjából 0,5 dl vizet és az almaecetet, majd vegyítsd a száraz alapanyagokkal. Ha nem elég lágy a tészta, adj még hozzá vizet. Simítsd sütőpapírral bélelt sütőformába, és előmelegített sütőben, 175-180 fokon süsd addig, amíg nem kap finom, ropogós kérget.

A meggy chutney-hoz vágd apró kockákra a vöröshagymát, és párold meg kevés kókuszzsíron. Add hozzá a fűszereket, majd a lecsöpögtetett meggyet tedd rá a fűszeres hagymaalapra. Ha levesesebbre szeretnéd, adj hozzá a meggyléből. Addig főzd, amíg a leve nagy részét elfövi. Nagyjából félidőben add hozzá az aszalt szilvát (kisebb darabokra vágva), és ha szükséges, mézet. Melegen és hidegen is nagyon finom.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...